دوربین و سنسور دنده عقب خودرو، وسیله‌ای است که در چند سال اخیر، برای کنترل خارج و داخل کابین خودرو کاربرد دارد و استفاده از آن، میان افراد زیادی در سراسر دنیا عمومیت پیدا کرده است. در لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی برخی از خودرو‌ها، انواع مختلف دوربین نیز دیده می‌شود. در این مقاله از مجله همراه مکانیک قصد داریم به این موضوع بپردازیم که دوربین خودرو چیست و انواع دوربین خودرو چه ویژگی‌هایی دارند. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی انواع دوربین قابل نصب روی خودرو دی وی دی فابریک

دوربین خودرو چیست؟

دوربین خودرو، دوربینی مانند سایر دوربین‌ها است که دارای یک یا چند لنز برای ضبط تصاویر است. این دوربین‌ها با توجه به نوع، ساختار و کاربرد خود در قسمت‌های مختلفی از خودرو قابل نصب هستند.

مالکان خودرو با توجه به ویژگی‌ها و قابلیتی که از دوربین خودرو انتظار دارند، اقدام به خرید مدل‌های مختلف آن می‌کنند.

تفاوت دوربین‌های خودرو، تنها در اندازه آن‌ها نیست؛ بلکه امکانات و کاربردهای آن‌ها نیز با هم تفاوت‌های چشم‌گیری دارد.

در ادامه مطلب، انواع دوربین خودرو را با هم مرور می‌کنیم و با کارکرد‌های اختصاصی آن‌ها آشنا می‌شویم.

دوربین پایه‌دار

اولین مورد از انواع دوربین خودرو، دوربین پایه‌دار است. این نوع دوربین خودرو، توسط پایه‌ای مکش‌دار به شیشه خودرو متصل می‌شود.

این دوربین‌ها از لحاظ سایز، بزرگ هستند و در مقایسه با سایر مدل‌ها فضای نسبتا زیادی را اشغال می‌کنند؛ اما جا‌به‌جایی و نصب‌ آسان آن‌ها، از جمله مهم‌ترین دلایل محبوبیت این مدل از دوربین خودرو است.

دوربین پشت آینه‌ای

این مدل دوربین‌ در بخش بالایی شیشه جلوی خودرو و پشت آینه نصب می‌شو‌د و به دلیل قرارگیری پشت‌ آینه، جای چندان زیادی را اشغال نمی‌کند و می‌تواند وقایع حین حرکت را نیز ضبط ‌کند. اغلب این دوربین‌ها، دارای صفحه‌نمایش نیز هستند.

دوربین خودرو استوانه‌ای

این مدل از دوربین‌ها که استفاده از آن‌ها به‌تازگی بسیار مرسوم شده است، فاقد صفحه‌نمایش هستند؛ اما تنظیمات آن‌ها از طریق گوشی تلفن همراه صورت می‌گیرد و اغلب دارای کارت حافظه، قابلیت ذخیره تصاویر در فضای ابری یا ضبط تصاویر تایم‌لپس نیز هستند.

دوربین‌های خودرو استوانه‌ای به علت شکل و شمایل ساده و سایز تقریبا کوچک خود، کمتر جلب توجه می‌کنند و به عنوان دوربین‌های نامحسوس شناخته می‌شوند.

دوربین آینه‌ای

این مدل از دوربین‌ها دقیقا شبیه به آینه خودرو طراحی شده‌اند و روی آینه اصلی خودرو نصب می‌شوند. یک نمایشگر دارند که امکان مشاهده تصاویر ضبط‌شده و یا در حال ضبط را نیز فراهم می‌کند.

همچنین این دوربین‌ها اغلب قابلیت اتصال به سیستم صوتی و تصویری خودرو را دارند و می‌توان از آن‌ها برای پخش تصاویر برای سرنشینان نیز استفاده کرد.

معرفی انواع دوربین قابل نصب روی خودرو – ویژگی‌های دوربین خودرو

کیفیت ضبط ویدیو

با توجه به کاربرد اصلی این دوربین‌ها که همان تصویربرداری است، کیفیت تصاویر ضبط‌شده اهمیت بسیاری در انتخاب نوع دوربین خودرو دارد. در نمونه‌های معمولی، غالبا کیفیت ضبط تصاویر به صورت HD است؛ اما نمونه‌های گران‌قیمت از توانایی ضبط تصاویر Full HD یا 4K Ultra HD برخوردار هستند.

کارت حافظه

اهمیت ذخیره‌سازی تصاویر، کمتر از ضبط آن‌ها نیست؛ در نتیجه پشتیبانی از کارت حافظه با ظرفیت بالا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوربین خوب خودرو است.

در نمونه‌های مدرن‌تر که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند، امکان ضبط تصاویر در فضای ابری (Cloud) نیز وجود دارد.

ضبط صدا | معرفی انواع دوربین قابل نصب روی خودرو

این قابلیت در بسیاری از دوربین‌های جدید خودرو وجود دارد که کاربر بنا به ‌نیاز، بتواند صدای ویدئوی در حال ضبط را فعال یا غیر فعال کند.

زاویه دید لنز

یکی دیگراز ویژگی‌های مهم یک دوربین خودرو، زاویه دید لنز دوربین است. هرچه این زاویه دید وسیع‌تر باشد، ناحیه ضبط بیشتری را پوشش می‌دهد.

زاویه لنز اغلب دوربین‌ها در بازه 120 تا 170 درجه است که هرچه این زاویه بیشتر باشد، طبیعتا مطلوب‌تر خواهد بود.

وای فای (Wifi)

دوربین‌هایی با این ویژگی، دارای نرم‌افزار اختصاصی هستند که با اتصال به وای‌فای، قابلیت ارسال اطلاعات و تصاویر ضبط‌شده به گوشی همراه را دارند.

در بسیاری از موارد، با کمک این ویژگی، مشاهده آنلاین تصاویر امکان‌پذیر است و حتی تنظیمات دوربین نیز اغلب از طریق همین نرم‌افزار قابل تغییر است.

جی‌پی‌اس (GPS)

برخی از دوربین‌های خودرو مجهز به جی‌پی‌اس هستند. مزیت داشتن جی‌پس‌اس، ثبت مسیر‌های طی‌شده توسط خودرو روی نقشه و نمایش مختصات جغرافیایی خودرو است.

حالا که با دوربین خودرو و قابلیت‌ها ویژگی‌های مهم و ضروری آن آشنا شدید، می‌توانید با توجه به ‌نیاز خود، دوربین مورد نظر را انتخاب و برای خرید آن اقدام کنید.

تیم تولید محتوا شرکت دی وی دی فابریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *